Ledenvergadering / Uit de fractie

elsterkopzaterdag 16 september 2023

In deze nieuwsbrief nodigen wij u uit voor de Ledenvergadering op 27 september in het Huis van de Gemeente. De fractie blikt vooruit op de komende maanden en we staan even stil bij de landelijke verkiezingen op 22 november.

Algemene ledenvergadering 27 september 20.00, Huis van de Gemeente
De ChristenUnie heeft een bewogen tijd achter de rug. Landelijk en lokaal spelen er veel spannende onderwerpen die om keuzes vragen. Als onderdeel van een coalitie was dat voor de landelijke CU niet altijd even eenvoudig. Met nieuwe verkiezingen in het vooruitzicht is er ruimte voor het eigen verhaal. Lokaal is de CU geen onderdeel van de coalitie en is er meer ruimte om de eigen speerpunten over het voetlicht te brengen.

Als lid van de ChristenUnie heeft u vast ideeen over wat u belangrijk vindt. Op de ledenvergadering zal er dan ook veel ruimte zijn om met elkaar in gesprek te gaan over de inhoud; wonen, gastvrijheid, de inrichting van het landschap om gelijk maar enkele thema's te noemen. We hopen u te ontmoeten de 27ste!

Vanuit de fractie
De vakantie is alweer voorbij. Als ik dit stukje schrijf staan de komende week de eerste commissievergaderingen alweer op de agenda. En onze eerste fractievergadering is al achter de rug. Astrid, Arjan, Henk en ik zijn weer helemaal opgeladen en vol goede moed begonnen.

De afgelopen maanden werden we geconfronteerd met opnieuw een financiële tegenvaller bij de bouw van het MFG Rhenen. Door de verwachte drukte op het stroomnet kan Stedin niet garanderen dat er altijd voldoende stroom geleverd kan worden. Als oplossing is nu gekozen om een heel grote batterij te installeren. Die kost maar liefst 1,1 miljoen Euro. Natuurlijk hadden we liever gezien dat dit niet nodig was geweest. Maar we staan wel achter het principe dat het gebouw ‘gasloos’ is. En het tekort aan stroom dus niet met gasgeneratoren opgewekt gaat worden. Daarnaast is er ook een flinke tegenvaller in het Sociaal Domein. Ook een bedrag van zo’n 1 miljoen Euro. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van de sociale voorzieningen dan voorzien was. Voor ons is het uitgangspunt dat iedereen de hulp moet kunnen krijgen die hij/zij nodig heeft. Het loket mag niet dicht gaan omdat het geld op is.

Gelukkig zijn er ook wel positieve berichten te melden. Nog voor de zomer is de Visie op Rhenen vastgesteld. Hier is een lang proces van participatie aan vooraf gegaan. Veel burgers van Rhenen hebben ook van de mogelijkheid gebruik gemaakt om te laten weten wat zij ervan vinden. Hoewel er op onderdelen verschillend over gedacht werd, zijn we het allemaal wel behoorlijk eens met de algemene richting. En het is afgelopen jaar gelukt om extra financiële steun te geven aan de mensen die dat het meest nodig hadden. Onder andere door de extreme energieprijzen dreigden veel mensen in de problemen te komen en daar hebben we met deze maatregelen deels een oplossing voor kunnen bieden.

Als u nu zelf punten heeft waarvan u vindt dat de gemeenteraad daar eens iets aan zou moeten doen, dan horen we dat heel graag van u, bijvoorbeeld op de aanstaande ledenvergadering. We zien u graag als onze voelsprieten in de Rhenense samenleving. Daarnaast willen we u ook van harte vragen aan ons te denken in uw gebed en voorbeden. We proberen ons steeds te laten leiden door wat we in Gods Woord lezen, maar de leiding en zegen van Onze Vader is essentieel voor ons werk.

Hartelijke groeten, Bart Oosterhoff (namens de hele fractie)

22 november
Op woensdag 22 november vinden de landelijke verkiezingen plaats. Rhenenaar Nico Drost is kandidaat nr.6 op de kandidatenlijst van de ChristenUnie, vanuit 'het geloof in een samenleving waarin oog is voor ieder mens'. Wij hopen op een mooie uitslag voor de ChristenUnie en steunen Nico van harte in hopelijk een nieuwe termijn als lid van de Tweede kamer!

Reacties op 'Ledenvergadering / Uit de fractie'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.