Flexwoningen

Flexwoningen2.jpegzondag 26 maart 2023

Ook in Rhenen is een te kort aan woningen, daarom is de gemeente van plan 150 flexwoningen te bouwen, voor diverse doelgroepen. In Elst, op Prattenburg staan ze al, een soort vakantiewoningen waar op dit moment Oekraïners in gehuisvest worden. De geplande woningen zijn niet alleen voor vluchtelingen, maar ook bedoeld voor starters en andere urgent woning-zoekenden. De flexwoningen zijn tijdelijk, maar 10 jaar is best lang wanneer de woningen zo ongeveer in je achtertuin gebouwd worden.

Wat was  de inzet van de ChristenUnie?

Er wordt naar plaats(en) gezocht waar de flexwoningen kunnen komen. We hebben daarbij aangedrongen om deze woningen niet gegroepeerd ver van de bebouwde kom te plaatsen (bijvoorbeeld in het Binnenveld), omdat we vinden dat de toekomstige bewoners niet alleen een bed en brood nodig hebben, maar ook een normaal leven moeten kunnen leiden en dus dicht bij school, werk en voorzieningen moeten zitten. Zeker gezien het feit dat zij vaak niet direct een auto bezitten en aangewezen zijn op openbaar vervoer, wat in deze regio soms best lastig kan zijn. De locaties moeten daarnaast voldoende ruimtelijke kwaliteit bieden, de locaties moeten er dus mooi uitzien. De gemeenteraad heeft (op 1 lid na) unaniem ingestemd met een amendement waar voorwaarden zoals deze benoemd zijn.

Waar gaan we op letten de komende tijd?

We vinden het belangrijk dat locaties aantrekkelijk worden om in te wonen en dat de woningen langer mee gaan dan de beoogde 10 jaar (duurzaam). De woningen zijn dan ook verplaatsbaar. Ook vinden we het heel belangrijk dat inwoners goed worden geïnformeerd over de plannen en ideeën kunnen aandragen ter verbetering. We zijn ook heel blij met de vele vrijwilligers in de Rhenense samenleving. Om mensen zich thuis te laten voelen hopen we dat inwoners, net als ze bij de eerste Oekraïners hebben gedaan zich ook gastvrij opstellen, er zijn altijd handen tekort.

Ook in ‘my backyard’?

Wat nu als een beoogde locatie gepland is in jouw achtertuin, ben je dan ook nog voor? Eén lid van de fractie van de ChristenUnie is daar duidelijk in, een beoogde locatie grenst aan waar hij woont. Ja, ook dan gaan we voor de flexwoningen. Het is hard nodig en permanente woningbouw duurt te lang om in de huidige behoefte te voorzien. Als ChristenUnie steunen we dit initiatief daarom van harte om in de lokale woningnood te voorzien en daarnaast ook vluchtelingen op te vangen.

Flexwoningen2Flexwoningen3

Reacties op 'Flexwoningen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.